Skip to content
Kiilax Oy 21.1.2022 9:30:00 2 min read

Kiilaxlaisia: Janne Tarnanen

Kiilaxlaisia, osa 3: Artikkelisarjassa esitellään Kiilaxin henkilökuntaa ja heidän mietteitään. Mistä tulee ja minne menee myyntijohtaja Janne Tarnanen?

Tuloksekkaan myynnin perusta on asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden täyttäminen. Kiilaxilla pysytään ajan hermolla pitäen yllä tiivistä yhteyttä asiakkaisiin, olemalla kiinnostunut heistä ja seuraamalla alan kehitystä.

Myyntijohtaja Janne Tarnanen pääsi tästä ajatuksesta jyvälle jo omassa “myynnin korkeakoulussaan” ravintola-alalla. Baaritiskin takana työskennelleelle nuorelle miehelle selvisi, että hyvä myynti on hyvää asiakaspalvelua.

- Usein baarimikkona ihan testasinkin, kuinka saa myytyä enemmän asiakkaille. Aloin aktiivisesti esittelemään uutuuksia, suosittelemaan tuotteita tai ihan vain olemaan kiinnostunut asiakkaista, ja perhana – sehän toimii! Tarnanen muistelee.
- Monia myyntikoulutuksia ja valmennuksia olen käynyt, mutta loppupelissä tämä opittiin jo siellä baarissa! Ja samoilla opeilla olen myynyt koko ajan.

Kuten edellisen haastateltavamme, Markus Hämäläisen kohdalla, Kiilax yhdisti tässäkin tapauksessa vanhat tutut. Tarnasella on kokemusta rakennuspuolen myyntitehtävistä useammankin yrityksen palveluksessa, ja ensimmäinen yritys päästä Kiilaxin toimitusjohtaja Jouni Kontkasen kanssa työkavereiksi oli jo 15 vuotta sitten.

Maailma oli valmis tälle työparille kuitenkin vasta nyt. Tarnanen oli työskennellyt 7 vuotta Begman & Bevingillä ESSVE-tuotemerkin myyntipäällikkönä ja huomasi sanomalehti Karjalaisesta, että tuttu mies Jouni oli ostanut Palavaneri Pirisen osake-enemmistön.

- Soitin heti seuraavana päivänä Jounille ja kysyin, että olisiko mulle töitä. Niiltä istumilta sovittiin, että tulen myynnin veturiksi sitten, kun virallinen kauppa on tapahtunut. Seuraavien viikkojen kuluessa neuvoteltiin myös osakkuus yrityksestä, Tarnanen kertaa.

Päivittäinen kosketus asiakkaisiin pitää myyntijohtajan kartalla siitä, missä kehitystyötä tarvitaan.
- Tittelistäni huolimatta haluan edelleen tehdä myös päivittäistä myyntityötä, tarjouslaskentaa, tilauksien kirjausta, ja niin edelleen. Niin kuin kaikki muutkin myyjät meillä. Sillä tavalla pysyn mukana mitä kentälle kuuluu, ja mitä muut alan toimijat tekevät, Janne miettii.

Hän on huomannut, että myös myynnin johtaminen on helpompaa, kun itse näkee mitkä asiat vaativat kehittämistä niin tuotteiden kun palvelujenkin suhteen.
- Teen myös vuosisopimukset ja vuositarjousneuvottelut niin jälleenmyyjien kuin rakennusliikkeidenkin kanssa. Lisäksi teen markkinoinnin suunnittelua, tuotekehitystä, uusasiakashankintaa ja niin edelleen.


Myynnin johtaminen on Kiilaxilla paljon muutakin kuin asiakkaiden kanssa kahvittelua ja kampaviinereitä. Tulevaisuustyö on iso osa Tarnasen päivittäistä tekemistä.
- Myyntijohtajana minun tehtäväni on haistella mihin suuntaan meidän on mentävä, jotta pysymme kilpailukykyisenä jatkossakin. Mitkä ovat tulevaisuudessa ne kanavat ja yhteistyökumppanit, kenen kanssa voimme menestyä.

- Meidän on myös pystyttävä vastaamaan asiakkaidemme vaatimuksiin monella osa-alueella. Esimerkiksi ympäristö ja vastuullisuus ovat asioita, jotka asiakkaammekin jo vahvasti huomioivat. Esimerkiksi valtakunnalliset rakennusliikkeet ovat hyvinkin valveutuneita näissä asioissa ja tuovat sen esille omassa
viestinnässään. Vähitellen pienemmät rakennusliikkeet ja rautakaupat seuraavat perässä.

Vuonna 2022 Kiilaxin myynnissä panostetaan vientikaupan kehitykseen. Rakas naapuri Ruotsi on ensimmäisenä tähtäimessä, mutta muitakin mahdollisia avauksia kartoitetaan muun muassa Go Global -koulutuksessa.

Mitkä ovat Kiilaxin valtit kovasti kilpailulla alalla?
- Meillä on markkinoiden fiksuimmat tarkastusluukut, jotka ovat nopeita ja helppoja asentaa. Olemme ainoa suomalainen valmistaja. Lisäksi meillä on nopeat toimitukset sekä laaja valikoima, Tarnanen pudottelee kuin apteekin hyllyltä.

- Yrityksellä on pitkä historia, joka on osoittanut asiakkaille, että teemme aina sen minkä lupaamme. Näillä pärjätään myös kansainvälisessä kilpailussa.

Yhdeksi keskeiseksi vahvuudeksi hän listaa myös Kiilaxin kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen tähtäävän kehitystyön.
- Toivon että rakennusalalla tulevaisuudessa kiinnitettäisiin enemmänkin huomiota juuri vastuullisuusasioihin yhteistyökumppaneita valittaessa. Tässä asiassa voimme hyvillä mielen todeta, että Kiilaxilla olemme tosiaankin askeleen edellä, kuten sloganimme sanoo.

Tätä haastattelua tehdään loppuvuodesta 2021. Kiilaxilla on selkeät kehitystavoitteet vuodelle 2022 jo kirjattuna. Onkos myyntijohtajan tullut tehtyä uuden vuoden lupauksia?
- Ei ole tullut yleensä tehtyä. Mutta luvataan nyt tässä, että vuonna 2022 liikun lihasvoimin enemmän. Lupaan tehdä 2 kertaa viikossa lenkin, jossa tulee hiki!